Diskuze po mé přednášce "Osobnostní růst a nenáboženská spiritualita" v Eccentric clubu minulý týden se dotýkala mnoha témat. Chtěla bych poukázat na přetrvávající palčivý problém související v konečném důsledku s morální devalvací společnosti, s kvalitou naší politické reprezentace a s tématem moudrosti jako takovým.

Moderní západní společnost, vyřadila ze svých konceptů duši a s ní i uvědomění stupňovitosti duchovního zrání. V psychologii se sice v současnosti už ustupuje od tvrdě reduktivního antimetafyzického přístupu a sílí trend vnímat člověka jako bio-psycho-socio-spirituální bytost (zasloužil se o to zejména empirický výzkum, který prokázal důležitost spirituality na zdraví a pohodu) ale stále převládá čistě psychologizující model, který zastupuje humanitně/existenciální pojetí a duchovní přesah se vnímá ve vztahu k čemukoliv, co je pro daného jedince osobně posvátné, a je mu smyslem. A i když najdeme badatele, kteří mezi těmito osobními cíli vyzdvihují přesah k Absolutnu, k nejvyšší realitě a připouštějí i existenci roviny jiného řádu, tak se v hlavním proudu psychologie téměř nesetkáme s uznáním vertikální roviny spirituality, tedy s její vnitřní stupňovitostí. ​

C. G: Jung už v roce 1932 (sic!) o naší ignoraci práce s vnitřními stavy vědomí prohlásil, že náš nedostatek vnitřního usměrňování hraničí s psychickou anarchií. Využil indický systém sedmi čaker a předložil psychologický model toho, co v západní psychologii téměř zcela chybělo: popis vývojových fází lidského vědomí. ​

To podstatné je, že na vyšších stupních kultivace vědomí se člověk stává přirozeně altruistickým, což dokládají jak různé náboženské tradice světa, tak se tato skutečnost objevuje v současných studiích o spiritualitě, transpersonálních výzkumech a výzkumech prožitku blízkosti smrti (NDE). Při systematické spirituální praxi s hlubokými osobními prožitky se výrazně snižuje agresivita, a naopak se celkově zvyšuje soucit a tolerance. Často dochází ke kontinuální etické evoluci jedince. Postupná stadia, kterými člověk prochází, začínají na eliminaci určitého chování ze strachu z následného trestu, přecházejí do systému přikázání a zásad, které člověk přijal za vlastní, pokračují hlubším uvědoměním si skutečnosti, že určité druhy jednání způsobují určité následky a v nejvyzrálejší formě dochází k přímému prožitku jednoty veškerého světa, tedy i vědomí propojenosti, a to nejen s ostatními živými bytostmi, ale i s přírodou a celým vesmírem. Psychologická vzdálenost k druhým pocitově mizí. Lidé si zcela jasně uvědomují, že jsou nedílnou součástí mnohostranné skutečnosti a pociťují přímý zájem o ostatní realitu. Pokud je jakékoli prostředí poškozeno, zažívají to jako osobní škodu. Soucit tu roste z přímého vhledu. Za vše Abraham Maslow, který ve svém výzkumu vrcholových zážitků uvádí, že lidé docházejí ke zjištění, že život má smysl a existuje v něm i dobrota a pravda. ​

A ted´ si představte, že by spirituální praxe byla povinnou průpravou pro výkon politické funkce. To by se nám tu žilo!

Publikováno: 3. 3. 2020
Update cookies preferences